Coachingbureau INZICH-T
Utrecht

Berichten
adhd-Xtra
Live informatie van adhd-Xtra

NLD

NLD wordt beschreven als een neurologische aandoening.

Kinderen met NLD ervaren problemen op motorisch gebied, in de visuele-ruimtelijke organisatie en op sociaal gebied.

Door de problemen die het kind ondervindt met het organiseren van het visueel-ruimtelijk veld, de ruimte om hem heen, is motorische onhandigheid vaak het eerste probleem dat ouders signaleren.


Als peuter zal het kind de wereld niet motorisch verkennen door middel van aanraken en voelen, maar verbaal door het stellen van vragen.

Tijdens het lopen laat het kind onzekerheid zien in evenwicht.

Leren fietsen geeft ook problemen, net als veters strikken, vasthouden van pen en omgaan met een schaar.


Stoornissen in de visuele waarneming zorgen ervoor dat het kind zich geen visuele beelden vormt en zich hierdoor niets voor de geest kan halen wat hij eerder heeft gezien.

Hij let op details en ziet het totale beeld niet.

Ervaringen worden door middel van woordjes in het geheugen opgeslagen.

Op school zal hij meer moeite hebben met schrijfopdrachten, met name overschrijven uit een boek.Tevens kan hij problemen met rekenen hebben.


Kinderen met NLD doen hun best om zich sociaal aan te passen, maar ze interpreteren sociale situaties verkeerd.

Deze kinderen zijn niet in staat om gebaren te interpreteren en om lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen te "lezen".

Daarbij interpreteren ze vaak letterlijk wat er gezegd wordt.

Ze zijn erg naïef in het vertrouwen van anderen en hebben hierdoor geen inzicht in het verschijnsel bedrog.


NLD wordt beschreven als een neurologische aandoening.

Kinderen met NLD ervaren problemen op motorisch gebied, in de visuele-ruimtelijke organisatie en op sociaal gebied. Door de problemen die het kind ondervindt met het organiseren van het visueel-ruimtelijk veld, de ruimte om hem heen, is motorische onhandigheid vaak het eerste probleem dat ouders signaleren. Als peuter zal het kind de wereld niet motorisch verkennen door middel van aanraken en voelen, maar verbaal door het stellen van vragen.


Tijdens het lopen laat het kind onzekerheid zien in evenwicht. Leren fietsen geeft ook problemen, net als veters strikken, vasthouden van pen en omgaan met een schaar. Stoornissen in de visuele waarneming zorgen ervoor dat het kind zich geen visuele beelden vormt en zich hierdoor niets voor de geest kan halen wat hij eerder heeft gezien. Hij let op details en ziet het totale beeld niet. Ervaringen worden door middel van woordjes in het geheugen opgeslagen.


Op school zal hij meer moeite hebben met schrijfopdrachten, met name overschrijven uit een boek. Tevens zal hij problemen met rekenen hebben. Kinderen met NLD doen hun best om zich sociaal aan te passen, maar ze interpreteren sociale situaties verkeerd. Deze kinderen zijn niet in staat om gebaren te interpreteren en om lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen te "lezen". Daarbij interpreteren ze vaak letterlijk wat er gezgd wordt. Ze zijn erg naïef in het vertrouwen van anderen en hebben hierdoor geen inzicht in het verschijnsel bedrog.

Kenmerken in het kort:

  • Sterke taalontwikkeling, al is het niet altijd aangepast is of het is onsamenhangend.
  • Letterlijk nemen wat ze horen.
  • Veel praten; hierdoor lijken ze vaak pienter/slim.
  • Passief of weinig onderzoekend gedrag.
  • Moeite met interpreteren van non-verbaal gedrag; emoties; ze hebben geen inlevingsvermogen.
  • Voelen en kijken kunnen ze niet op elkaar afstemmen.
  • Trapsgewijze ontwikkeling (niet in vloeiende lijn, maar schoksgewijs).
  • Problemen in de sociale omgang.
  • Wisselend activiteitenniveau: soms impulsief, druk en chaotisch; soms teruggetrokken.
  • Onverklaarbare uitingen van woede en angst.
  • Angst voor ongewone situaties.
  • Klampen zich soms uit onzekerheid vast aan volwassenen.
  • Moeite met aanleren van routines.
  • Snel verdwalen, gevaarlijk gedrag in het verkeer.
  • Problemen met overzicht, bijvoorbeeld in de gymzaal of in het zwembad.
  • Onhandige en houterige motoriek.
  • Slechte oog-hand coördinatie en fijne motoriek
  • Problemen met rekenen (vooral inzicht).

Bron Kenmerken in het kort: http://www.gedragsproblemen-kinderen.info/oorzaken-nld